Tien jaar Bluetech – Bouwen aan een veiliger Nederland
Wie ik ben
Mijn naam is Dennis van Weeghel, ik ben 44 jaar en inmiddels werk ik alweer tien jaar bij Bluetech Engineering. In die periode heb ik aan veel mooie projecten mogen werken en ben ik in verschillende rollen actief geweest; van werkvoorbereider tot projectleider.
De start bij Bluetech
Mijn avontuur bij Bluetech begon rond 2015. Daarvoor werkte ik via een andere detacheerder in Leusden, toevallig naast Bluetech. Toen kreeg ik de tip om daar eens te solliciteren. In eerste instantie dacht ik: misschien is de afstand (Haarlem – Leusden) wat te ver. Toch ben ik op gesprek gegaan en dat bleek een heel positief gesprek. Zo ben ik gestart bij Bluetech, samen met John Hissink bij de PI Saarland.
Dat was meteen een bijzondere uitdaging. Imtech, destijds hoofdaannemer samen met Ballast Nedam, was failliet gegaan. Alle mensen en kennis waren vertrokken, tekeningen ontbraken. John en ik zijn met niets begonnen. Letterlijk met een kladblok en pen. Geen computer, geen systeem. Toch hebben we de boel weer op de rit gekregen.
Werkvoorbereider of projectleider
Mijn rol wisselde de afgelopen jaren tussen werkvoorbereider en projectleider. Het verschil zit vooral in de verantwoordelijkheid: als projectleider neem je zelfstandig beslissingen, terwijl je als werkvoorbereider meer afstemt en uitvoert. Zelf werk ik het liefst als projectleider. Ik hou van zelfstandig werken, kan goed mijn eigen koers bepalen en vind het mooi om de positieve lessen die ik van eerdere projectleiders heb geleerd zelf ook in praktijk te brengen.
Mijn hart ligt in de techniek
Techniek loopt als een rode draad door mijn loopbaan. Ik ben begonnen als monteur bij een klein installatiebedrijf, Terx. Met slechts vier mensen leer je daar alles van A tot Z. Daarna werkte ik bij Unica Regeltechniek, waar ik betrokken was bij grote projecten door heel Nederland. We deden regeltechniek, brandmeld- en beveiligingsinstallaties. Specialistisch werk dat vaak te complex was voor reguliere elektriciens.
Zo werkte ik bijvoorbeeld aan het C2000-project en aan een groot ING-gebouw. Ik ben er vanaf het begin bij geweest en toen ik vertrok stond er een compleet, in bedrijf gesteld gebouw. Dat geeft nog steeds een trots gevoel als ik er langs rijd.
Later heb ik ook gewerkt bij ATH Techniek, onder andere als leidinggevend monteur en servicetechnicus in datacenters, en daarna opnieuw bij Unica. Dit keer op kantoor, als werkvoorbereider en later projectleider. In 2012 stapte ik over naar verschillende detacheringsbureaus en deed ik opdrachten voor onder meer Kropman, NG en Imtech. Drie jaar later koos ik definitief voor Bluetech.
Het avontuur van de Noord/Zuidlijn
Een van de meest indrukwekkende projecten waar ik aan heb meegewerkt, was de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Dat project had alles: technische complexiteit, strakke veiligheidsvoorschriften en een enorme schaal. Ik was daar betrokken bij de installaties voor brandveiligheid en beveiliging.
Wat dit werk bijzonder maakte, was de omgeving. Je werkt midden in een drukke stad, onder de grond, met heel veel partijen tegelijk. Elke stap moest zorgvuldig afgestemd worden: van kabelroutes tot testen van de installaties. Ook hier kwamen we voor uitdagingen te staan: ontwerpen die in de praktijk niet werkten of lastige coördinatie met andere disciplines. Maar juist dat maakte het interessant.

In de begin periode na de oplevering pakte ik af en toe de Noord/Zuidlijn en kon ik tijdens de hele route benoemen wie waaraan had gewerkt. Het is fijn om te zien hoe intensief de Noord/Zuidlijn gebruikt wordt.
Schiphol: werken in een 24/7-omgeving
Een ander project dat veel indruk op mij heeft gemaakt, is Schiphol. Werken op een luchthaven betekent werken in een omgeving die nooit stilvalt. Alles draait daar om veiligheid en continuïteit, en elke minuut telt.
Ik was betrokken bij de brandmeld- en beveiligingsinstallaties in verschillende terminals. Dat vergde uiterste precisie, omdat werkzaamheden vaak alleen ’s nachts uitgevoerd konden worden, om reizigers en vluchten niet te hinderen. Daarnaast moest elke ingreep voldoen aan strenge luchtvaartregels en veiligheidsprotocollen.




Het mooie van Schiphol vond ik de dynamiek: je werkt samen met een groot aantal partijen, in een omgeving waar je snel moet schakelen maar geen fouten mag maken. De impact is enorm. Je draagt direct bij aan de veiligheid van duizenden mensen die daar dagelijks passeren. Dat gaf veel verantwoordelijkheid, maar ook veel voldoening.
Het mooiste project: de rechtbank in Amsterdam
Van alle projecten die ik heb gedaan springt er één bovenuit: de nieuwbouw van de rechtbank in Amsterdam. Daar was ik testmanager, maar in de praktijk fungeerde ik als projectleider. Ik stuurde 20 tot 30 mensen aan en was verantwoordelijk voor de beveiligings- en brandmeldinstallaties.
De scope was groot: brandmeld- en ontruimingsinstallaties, maar ook beveiliging in de breedste zin (inbraakdetectie, intercom, camera’s en toegangscontrole). Een van de meest bijzondere ervaringen daar was het uitvoeren van brandproeven. Dan toon je aan dat de installatie in de praktijk voldoet. Binnen drie minuten moest het alarm doorkomen, en dat lukte. Vooral bij open ruimtes met meerdere verdiepingen (zogenaamde ‘voids’) is dat extra uitdagend.
Tijdens dit project kwamen we onverwachte problemen tegen in de engineering. Verschillende bureaus hadden aan het ontwerp gewerkt en daardoor sloten schema’s niet goed op elkaar aan. Samen met de uitvoerder heb ik dat opgelost. We bedachten bijvoorbeeld een slimme standaardkast waarmee we elke deur konden aansluiten, ongeacht of er één of twee deuren waren, met of zonder paslezer of nooduitgang. Daarmee konden we snel schakelen en toch kwaliteit leveren.
Het was soms spannend, zeker omdat je als laatste schakel in het bouwproces weinig ruimte hebt om uit te lopen. Toch bleef de einddatum overeind en hebben we het project succesvol afgerond.
Trots en vooruitkijken
Als ik terugkijk, ben ik trots op de weg die ik heb afgelegd; van monteur tot projectleider bij grote projecten. De Noord/Zuidlijn, Schiphol en de rechtbank in Amsterdam zijn hoogtepunten, maar ook de vele andere opdrachten hebben me gevormd.
Wat ik het mooist vind? Dat ik in elk project mijn kennis en ervaring kan inzetten om problemen op te lossen en innovaties door te voeren. Altijd met hetzelfde doel: een installatie die werkt, veilig is en bijdraagt aan een goed eindresultaat.