In 2008 werkte ik mee aan de oplevering van de Hubertustunnel en de technische installaties. Nu, jaren later, is de tunnel toe aan een grootschalige renovatie inclusief 15 jaar beheer en onderhoud. Niet alleen de tunnel zelf wordt volledig onder handen genomen, maar ook de viaducten die ermee verbonden zijn.
Wat wordt er precies vernieuwd? Alles wat technisch en elektrisch is: C2000 voor de hulpdiensten, ventilatiesystemen, camera’s, verlichting, en alle signaleringssystemen. Daarnaast worden de viaducten hersteld, inclusief betonreparaties, nieuw asfalt en het vijzelen van sommige constructies.
Een bijzonder aspect van de renovatie is het aanpakken van de tunnelwanden. Die hebben nu een reliëf waarin vuil zich ophoopt. Dit wordt aangepakt met een speciaal gebouwde freesrobot, die de wanden glad maakt. Daardoor blijven ze langer schoon en wordt het onderhoud eenvoudiger.

Uitdagingen en impact
Dit project heeft een enorme impact op de regio. De Hubertustunnel is een van de belangrijkste toegangswegen naar Den Haag. De afsluiting ervan gaat ongetwijfeld verkeerschaos veroorzaken.
Een extra uitdaging is de NAVO-top die in Nederland plaatsvindt terwijl de renovatie in volle gang is. De NAVO zetelt vlak boven de tunnel, waardoor alle werkzaamheden stil moeten liggen tijdens de top. Alles – machines, gereedschap, materialen – moet uit de tunnel worden verwijderd vanwege veiligheidsrisico’s. Dit levert een flinke logistieke puzzel op.
Mijn rol in het project
Mijn taak binnen dit project is het beheren, alloceren en controle op de verificatie van de eisen. In totaal zijn er +/- 3.800 eisen waaraan de renovatie moet voldoen. Deze variëren van veiligheidseisen tot technische specificaties en procesvoorschriften. Elk systeem – van ventilatie tot camerabeveiliging – heeft een set eisen waaraan het moet voldoen. Ik zorg ervoor dat deze eisen op juiste wijze worden geverifieerd, en dat alles voldoet aan de contractuele verplichtingen.
Dit doe ik met een software pakket genaamd: Relatics , een systeem waarin we onder andere de voortgang van de verificaties bijhouden. Alle documentatie, risicoanalyses en overleggen worden hierin vastgelegd. Zo kunnen we te allen tijde aantonen dat aan de eisen wordt voldaan en kan de oplevering soepel verlopen.
Naast de Hubertustunnel werk ik ook aan een ander project voor ProRail, waar we waterkeringen in twee tunnels renoveren. Dit project verloopt in een zogenaamd bouwteam, waarbij we vanaf het begin samenwerken met de opdrachtgever. Dit maakt het proces veel efficiënter.
Voor nu ligt de focus op de afronding van het uitvoerings-ontwerp en de start van de daadwerkelijke renovatie van de Hubertustunnel. De komende maanden zullen intensief zijn, maar het eindresultaat moet zorgen voor een toekomstbestendige tunnel waar Den Haag nog jarenlang op kan vertrouwen.
