Dit is een vervangingsproject voor het GVB, bij velen bekend als Gemeentelijk Vervoersbedrijf – Amsterdam. Denk het OV in Amsterdam, de bussen, trams, metro’s en de veren www.gvb.nl.
Dit project heb ik in opdracht van GVB uitgevoerd. Wij hebben hier met een van de onderaannemers van GVB de gelijkrichter en de GVI voor de HWR (Hoofdwerkplaats Rail) vervangen, deze waren einde levensduur. De HWR is de locatie waar onderhoud en reparaties worden uitgevoerd aan de metro’s en trams.
Maar wat zijn een gelijkrichter en GVI eigenlijk:
- Gelijkrichter, is een installatie dat wisselstroom (AC) omzet in gelijkstroom (DC).
- De GVI, oftewel de Gelijkstroom Verdeelinrichting, verdeelt de gelijkstroom die door de gelijkrichter is geproduceerd naar verschillende onderdelen van het systeem/ installaties.
De installaties bevinden zich in het onderstation Verrijn Stuartweg. Dit onderstation bevindt zich net buiten het terrein van de HWR. Behalve dat het onderstation het metrostation Verrijn Stuartweg voedt, voedt dit ook het onderstation de HWR.

1 = Onderstation Verrijn Stuartweg 2 =Metrostation Verrijn Stuartweg 3 = HWR
Koppelschakelaar?
Op onderstaande foto sta ik voor de koppelschakelaar. Maar wat doet deze installatie?
Als één van de twee installaties uitvalt of in onderhoud is, kan deze koppelschakelaar worden ingezet. Hierdoor wordt de kabel naar buiten via het andere veld gevoed.
